After two weeks of living on bourbon and donuts (okay, fine. Two and a half.) I decided it was time to kick myself into healthy gear. Pulled out favorite fresh veggies, drizzled with sesame oil, rice vinegar and a kiss coconut aminos. And reminded myself that fast food doesn’t have to come from a drive thru.
27.1.2021vinkit, ruokavalio, elämäntapamuutos, terveellinenruoka, kokonaisuus

Ruo­ka­va­lion ra­ken­ta­mi­nen ja ter­veel­li­ses­ti syöminen

Kuinka rakennan asiakkaan ruo­ka­va­liot?

Mitä on terveellisesti syöminen? 

Tarkoittaako se ruoan punnitsemista? Jotain tiettyjä ruoka-aineita? Joidenkin tiettyjen ruokien tai ruoka-aineiden välttämistä viimeiseen asti?


Ei se ei ole mitään näistä.

Terveellisesti syöminen ja laihdutus lasketaan usein vain yhdeksi samaksi asiaksi. Voit syödä terveellisesti ilman laihdutusta, voit toki myös laihduttaa syömällä ei terveellisesti, vaikka se ei ideaali tapa olisi.


Jokainen meistä kokee terveellisen syömisen eri tavalla.

Yhtä oikeaa tapaa ei ole, ja sen takia haluankin tuoda oman ajatusmaailmani esiin tämän aiheen kanssa.


Omissa valmennuksissani haluan ohjata ihmisiä syömään terveellisemmin. Tekemään arjessa parempia ja terveyttä tukevampia valintoja.

Usein, ei aina ruokavaliot rakennetaan ruoka vaa'an ympärille. Ei suinkaan vain sen takia, että ihminen ei söisi liikaa, vaan myös, ettei sitä ruokaa syödä liian vähän.


Ruoka-aineista on olemassa listat mitkä ovat hyviä vaihtoehtoja, mutta kannustan asiakkaita kokeilemaan myös "ei listassa" olevia ruokia.

On olemassa muitakin proteiininlähteitä kuin kana ja muita hiilarinlähteitä kuin riisi. Listat olisivat vain järjettömän pitkiä, jos jokaisen mahdollisen ruoka-aineen sinne kirjoittaisi.


Kyseessä on enemmänkin aina runko minkä mukaan mennään ja sitä kautta opitaan itselle se paras tapa syödä ja voida hyvin.

Mitään ruokaa en myöskään koe tarpeelliseksi kieltää, tällä usein rakennetaan pelkoja tiettyjä ruokia ja ruoka-aineita kohtaan. 

Useampi varmasti ymmärtää sanomattakin, että hamppari ateria ei ehkä ole se paras mahdollinen lounas vaihtoehto.

Esimerkki on hieman kärjistetty, mutta asia tulee esille.


Asiakkaan ruokavaliot tehdään aina ruokapäiväkirjan pohjalta. Tällöin saan hieman kuvaa siitä mitä on aikaisemmin syöty, kuinka usein ja missä mennään metsään, jos mennään. Pyydän usein myös listan niistä omista lemppari jutuista, jolloin katsotaan yhdessä kuinka ne saisi mukaan niin, että homma on mielekästä.


Kuten aikaisemmin sanoin, opetan itse mielummin kokonaisuuden hallintaa ja hahmottamista. Siihen kokonaisuuteen kuuluu myös herkut ja ne "ei niin terveelliset" valinnat. 

Näiden määrä riippuu tietenkin aina myös asiakkaasta, sekä tavoitteesta. 

Tavoitteen rasvanpoltto, niin tällöin niitä sattumia ei älyttömästi mahdu, ettei niillä viedä tilaa siltä ravintorikkaalta ruoalta. Laihduttaminen perustuu kuitenkin aina energiavajeeseen, siitä ei pääse yli eikä ympäri.


Lihasta kasvattaessa niitä sattumia mahtuukin joukkoon hieman enemmän. Siitä huolimatta kannustan näissäkin tilanteissa tekemään 80% niitä ravintorikkaampia valintoja ja 20% herkuttelua.

Sama pätee myös elämäntapamuutoksia tehdessä, silloin kun tarkempaa tavoitetta ei ole, halutaan vain voida ja jaksaa paremmin.

Näissäkään tapauksissa on turha rakentaa mistään mörköjä jääkaappiin tai kaupan hyllyille. Todennäköisesti myös himoitset suklaata tai sipsejä kahta kauheammin, jos ajattelet ettet sitä enää ikinä saa syödä.


Usein ohjeistan myös itse tutustumaan ravintosisältöihin. Jokaisesta elintarvikkeesta on saavilla tiedot mitä mikäkin sisältää ja sen vuoksi haluan myös auttaa siinä kuinka niitä pitäisi tulkita ja mitkä tiedot kannattaa ottaa huomioon valintoja tehdessä.

Tähän meillä on olemassa useita sovelluksia. Joko suoraan puhelimeen ladattavia tai netistä löytyviä.

Näiden avulla on mahdollista seurata ja hieman tarkistaa mitä kaupassa kärryihin laittaa ja käyttää apuna ruokavalion mo­ni­puo­leis­ta­mi­ses­sa. 


Hyviä ohjelmia tähän ovat esimerkiksi: Fineli, Sulamo, Fat secret ja Yazio.


Hyvä muistisääntö kuitenkin on, että ainoastaan fineli on THL:n ylläpitämä ja tämän vuoksi tiedot ovat varmistettuja. Kolmeen viimeiseen voi kuka tahansa lisätä tuotteita, jolloin virhemarginaalikin on suurempi.


Summasummarum. Pyrin rakentamaan ruokavaliot asiakkaille monipuolisesti, tavotteita tukevaksi, kuitenkaan kieltämällä mitään yksittäisiä juttuja. 

Näin sen kuuluisi mennä, ettei ruoasta tehdä vihollista, sillä kaikkien meidän täytyy syödä oli tavoitteita tai ei. 


Ihanaa loppuviikkoa ! :)


N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202020-12-13%20kello%2019.43.25-me.png

Nina

25-vuotias Personal Trainer Vantaalta.

Yh­teys­tie­dot

045 664 2200

per­so­nalt­rai­ner­ni­na­vuo­re­la@gmail.com

Y: 3182135-4

Copyright © 2020 Nina Vuorela.

Sivuston Design: Niko Vuorela